Friday, May 11, 2012

Tut, tut sier toget....


I Bozeman har vi jernbanelinje nesten gjennom byen. Jernbanen ble bygget for å forbinde de store sjøene i øst med Stillehavet i vest.

"The Northern Pacific Railway (reporting mark NP) was a railway that operated across the northern tier of the western United States. Construction began in 1870 and the main line opened all the way from the Great Lakes to the Pacific when former president Ulysses S. Grant drove in the final "golden spike" in central Montana on Sept. 8, 1883. The railroad served a large area, including extensive trackage in the states of Idaho, Minnesota, Montana, North Dakota, Oregon, Washington and Wisconsin. In addition the company had international lines to Winnipeg, Manitoba, and southeastern British Columbia, Canada. The company was headquartered first in Brainerd, Minnesota, then in Saint Paul, Minnesota. In 1970 it merged with other lines to form the Burlington Northern Railroad. At the end of 1967 it operated 6784 route-miles, not including the 19 miles of Class II subsidiary Walla Walla Valley.

When the Northern Pacific Railway’s first train pulled into Bozeman in 1883, it was greeted by a large parade from the courthouse to the depot, “even though some celebrants were deterred by muddy, unpaved streets on the way to the station,” according to the book, “Railroad stations in the Gallatin Area, Montana,” by William S. Hoy."


 
Toget passerer Bozeman Pass 1939

Jernbanen er fortsatt aktiv idag, men kun til godstransport. Vil du reise med tog som passasjer, må du lengre nord i Montana der toget mellom Chicago og Seattle passerer. Den gamle, flotte jernbanestasjonen i Bozeman er  idag en av byens mest populære restauranter (Montana Ale works).

 

De første ukene etter at vi kom hit våknet jeg hver natt av toget som gikk gjennom byen, men etterhvert har vi blitt vant til lyden. Det er et betydelig "leven" og huset vårt er ikke langt fra jernbanelinja. Toget frakter kull fra Wisconsin i øst til Seattle i vest for shipping til Kina!  Så får man all forurensningen i retur fra kullktaftverkene i Kina! Sannelig en global verden!

Nå om dagen er det stor mobilisering i byen som protest mot å øke togkapasitetet til 40 tog i døgnet. Det er ikke vanskelig å forstå. Hvert tog har over 100 vogner og lastet med kull betyr det at det umulig kan klare å stoppe hvis noe skjer. De kjører relativ sakte gjennom alle byene på veien for det er mengder av overganger uten noen sikring. For å varsle tuter de sammenhengende i minst 5 minutter (veldig høy lyd)  og det tar 5-10 min for et tog å passere!  Trafikken blir selvsagt påvirket av dette. I tillegg er man redd for alt støvet fra de åpne kullvognene.



No comments:

Post a Comment